فانتوم 4 ادونس

فانتوم 4 ادونس

فانتوم 4 ادونس یک هلی شات مخصوص فیلم برداری کامل با قابلیت های متنوع است که می تواند ثبت لحظه های منحصر به فرد را برای شما محقق سازد. DJI Phantom 4 Advanced پس از رو نمایی از فانتوم 4 پرو بعد از گذشت چند ماه وارد بازار شد تا بتواند با کاهش قیمت و حذف برخی از امکانات توانایی خرید این محصول را نسبت مدل قبلی PRO خود بیشتر نماید ، DJI شعار این محصول خود را به نام هوش خلاقانه ، ایده پردازی عالی قرار داد که واقعا شایسته این پرنده حرفه ای می باشد .
کوادروتور فانتوم 4 ادونس همانند مدل پیشرفته خود مجهز یک عدد دوربین 20 مگاپیکسلی 1 اینچی است که این دوربین قادر است تا تصاویری با کیفیت 4K را با سرعت 60 فریم بر ثانیه ثبت نماید ، علاوه بر آن قابلیت عکاسی متوالی با سرعت 14 فریم در ثانیه در این دوربین گنجانده شده است.
همچنین سیستم پرواز خودکار این هلی شات دارای پنج عدد سنسور بصری است که از آن ها برای شناسایی موانع در دو جهت زیر و جلو استفاده می کند. استفاده از آلیاژ تیتانیوم و آلیاژ منیزیم در بدنه فانتوم 4 ادونس باعث افزایش استحکام فیزیکی و کاهش وزن این هلی شات شده است ، به طوری که وزن نهایی آن حتی از مدل قبلی یعنی فانتوم 4 نیز سبک تر است.

از امکانات منحصر بفرد این کوادروتور فانتوم 4 ادونس می توان به موارد زیر اشاره نمود :

دوربین : 20 مگاپیکسل ، سنسور تصویر 1 اینچی ، 4K – 60 فریم بر ثانیه ، شاتر مکانیکی ، H.264 | H265 – کدک های دوگانه ، HD 2.4GHz
رادیو کنترل : کنترل از راه دور با حداکثر مسافت 7 کیلومتر ، مدت زمان پرواز 30 دقیقه ای

فانتوم 4 ادونس مجهز به دوربین با سنسور یک اینچی و وضوح 20 مگاپیکسل

دوربین نصب شده روی فانتوم 4 ادونس به یک سنسور CMOS یک اینچی با وضوح تصویر 20 مگاپیکسل مجهز است. علاوه بر آن در این دوربین از یک شاتر مکانیکی استفاده شده است تا هنگام تصویر برداری از اشیاء در حال حرکت سریع یا تصویر برداری در پروازهایی با سرعت بالا، انحرافات و ناهنجاری های موجود در شاتر های متحرک حذف شده و تصاویری واضح و بدون نقص حاصل شوند. حتی می توان گفت این دوربین در زمینه عملکرد از قدرت و کارایی برابر با بسیاری از دوربین های حرفه ای برخوردار است.
سیستم پردازش تصویر قدرتمندتر این دوربین از ویدیوهای H.264 با کیفیت 4K و سرعت پردازش 60 فریم بر ثانیه یا ویدیوهای H.265 با کیفیت 4K و سرعت پردازش 30 فریم بر ثانیه، هر دو با نرخ بیت 100 مگابایت بر ثانیه پشتیبانی می کند.
عملکرد بصری عالی ، سنسور های دقیق و پردازشگر های قدرتمند این دوربین باعث می شوند تصاویر با محدوده دینامیکی بالا ثبت شوند و از جزییات کامل مورد نیاز در فعالیت های حرفه ای پس از فیلم برداری برخوردار باشند.
تمامی قابلیت ها و امکانات برجسته فانتوم 4 اولیه که آن را به هلی شاتی شاخص تبدیل کرده بودند، در سیستم دوربین فانتوم 4 ادونس بهبود پیدا کرده اند. به عبارت دیگر تمامی جوانب از جمله سایز سنسور ها، رزولوشن و سیستم پردازش تصویر در این دوربین به طرز قبل ملاحظه ای ارتقا یافته اند و فانتوم 4 advanced را به قدرتمند ترین هلی شات سری فانتوم عرضه شده تا به امروز تبدیل کرده اند. یکی دیگر از امکانات قابل توجه این دوربین قابلیت تغییر دیافراگم (گشادی لنز) آن می باشد که می تواند بین f2.8 تا F11 تنظیم شود و امکانات بیشتری در زمینه تصویر برداری چند منظوره در اختیار کاربران قرار دهد.

فانتوم 4 advanced با سنسور CMOS

در مبحث کیفیت تصاویر سایز سنسور بسیار مهم تر از تعداد پیکسل های موجود است ، زیرا سنسور های بزرگ تر می توانند اطلاعات و جزییات بیشتری را در هر پیکسل جای دهند. علاوه بر آن استفاده از سنسور هایی با سایز بزرگ تر باعث بهبود یافتن دامنه دینامیکی تصاویر ، نسبت سیگنال به نویز و همچنین عملکرد کلی دوربین در محیط هایی با نور کم خواهد شد.
سنسور CMoS 1 اینچی – 20 مگاپیکسلی به کار رفته در دوربین فانتوم 4 advanced از لحاظ اندازه تقریبا چهار برابر سنسور 1/2.3 دوربین فانتوم 4 ساده است. این سنسور از پیکسل های بزرگ تری استفاده می کند، حداکثر عدد ISO در نظر گرفته شده در تنظیمات آن 12800 است و همچنین از کنتراست تصویر تقویت شده برخوردار است.
چنین قابلیت هایی برای استفاده هر چه سریع تر از تصاویر ثبت شده کاملا مناسب هستند و از سوی دیگر جزییات کافی برای ویرایش های حرفه ای پس از فیلم برداری را در اختیار شما قرار می دهند.

برای دریافت نمونه عکس واقعی کلیک نمایید .

از دیگر حسن های سنسور CMOS در فانتوم 4 advanced می توان به موراد زیر اشاره کرد :

  • حساسیت رنگ
  • نرخ سیگنال به نویز 18 درصدی در ویدیو های خام با فرمت Raw
  • محدوده دینامیکی

ویدیو های حرفه ای با کیفیت 4K

در هلی شات فانتوم 4 ادونس یک سیستم پردازش ویدیویی پیشرفته وجود دارد که به شما اجازه می دهد ویدیو ها را در فرمت سینمایی و با کیفیت بهینه سازی شده DCI 4K/60 (رزولوشن 2160*4096 / 60 فریم بر ثانیه) با نرخ بیت 100 مگابایت بر ثانیه ذخیره نمایید.
به این ترتیب شما قادر خواهید بود صحنه های اسلوموشن با رزولوشن فوق العاده بالا تهیه کنید. کوادروتور فانتوم 4 advanced از کدک ویدیویی H.265 (حداکثر رزولوشن 2160*4096 / 30 فریم بر ثانیه) نیز پشتیبانی می کند. کدک  H.265 در مقایسه با H.264 و با همان نرخ بیت 100 مگابایت بر ثانیه می تواند مقدار پردازش تصویر را به میزان دو برابر افزایش دهد، که نتیجه آن نیز کیفیت تصویری فوق العاده بهبود یافته خواهد بود.
همچنین ضبط تصاویر با دامنه دینامیکی بالا در حالت D-Log باعث می شود بیشتر اطلاعات تصویر به پردازش رنگ ها اختصاص داده شود .

فانتوم 4 Advanced مجهز به دوربین رزولوشن بالا

رزولوشن و کنتراست لنز یک عامل حیاتی در کیفیت تصاویر ضبط شده به حساب می آید. زیرا تنها یک لنز با کیفیت می تواند تصاویری زنده و طبیعی با رزولوشن بالا تهیه کند. دوربین جدید فانتوم 4 ادونس دارای یک لنز هوایی بهینه سازی شده با زاویه دید عریض، دیافراگم F2.8 و فاصله کانونی معادل 24 میلی متر می باشد.
این لنز از هشت عدسی (دو عدسی غیر کروی) تشکیل شده است که در هفت گروه دسته بندی شده اند و کاملا مناسب لنز هایی با بدنه های کوچک تر و فشرده تر هستند.
تصاویر تهیه شده توسط این لنز همواره از جزییات کامل برخوردار هستند و انحراف یا پراکندگی در آن ها بسیار کم است. در نتیجه به کمک این لنز می توانید تصاویر و ویدیو هایی زنده و واضح داشته باشید.

تمام لحظات را ثبت نمایید

همان طور که می دانید فیلم برداری هوایی تنها به منظور تهیه تصاویر از مناظر طبیعی مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه با بهره گیری از آن می توان چشم اندازهای جدیدی را به تصویر کشید.
به عنوان مثال در هنگام فیلم برداری از صحنه های اکشن یا مسابقات موتورسواری، ثبت تصاویر اشیایی که با سرعت بالا حرکت می کنند همواره برای دوربین های پرنده با شاتر الکترونیکی یک چالش اساسی بوده است. اما هلی شات فانتوم 4 ادونس برای غلبه بر این چالش از یک شاتر مکانیکی و یک لنز اصلی با دیافراگم بزرگ استفاده می کند. شاتر مکانیکی تعبیه شده در دوربین فانتوم 4 advanced با حداکثر سرعت 1/2000 ثانیه به خوبی می تواند انحرافات موجود در تصاویر ثبت شده توسط شاتر های متحرک را از حذف نماید.
این قابلیت در هنگام تصویر برداری از اهداف در حال حرکت سریع و یا پرواز های  با سرعت بالا بسیار کاربردی و موثر است. علاوه بر آن شاتر الکترونیکی نیز بهبود یافته و به حداکثر سرعت 1/8000 ثانیه رسیده است. جالب است بدانید حالت جدید عکاسی متوالی که در این دوربین تعریف شده است ، می تواند با سرعت 14 فریم بر ثانیه تصاویری با کیفیت 20 مگاپیکسل را برای شما تهیه نماید.
تمام این قابلیت ها و امکانات به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا امکان ثبت لحظات ناب برای شما فراهم شود.

پنج سنسور بصری هوشمند

کوادروتور فانتوم 4 ادونس به سیستم پرواز خودکار DJI مجهز است ، سیستمی که از پنج عدد سنسور بصری ، موقعیت یابی ماهواره ای دو بانده ( GPS و Glonass ) ، مسافت سنج های اولتراسونیک و سنسورهای اضافی تشکیل شده است . با استفاده از این سیستم ، فانتوم 4 advanced قادر است بدون استفاده از gps عملکرد پروازی دقیق و بدون نقص در حالت سکون داشته باشد و در محیط های پیچیده و دشوار مسیر خود را مشخص نماید.
سنسور های بصری دوگانه تعبیه شده در قسمت جلویی این هلی شات می توانند تا فاصله 30 متر جلوتر را رویت نمایند علاوه بر آن ترمز خودکار و هوشمند این Drone در مواجهه با موانعی که در محدوده 15 متری هلی شات  باشد ، به سرعت سرعت پرنده را کم کرده و آن را به حالت هاور مود یا همان پرواز شناور برده و یا با تغییر مسیر پرواز از موانع دور می شود .

کنترل از راه دور با صفحه نمایش داخلی

DJI Phantom 4 Advanced Plus به سیستم انتقال تصویر Lightbridge و با کیفیت HD ارتقا یافته و مجهز شده است ، سیستمی که از قابلیت انتقال تصاویر تا محدوده 7 کیلومتری برخوردار است . علاوه بر آن یک صفحه نمایش 5.5 اینچی کاملا سازگار با فانتوم 4 ادونس پلاس ، وضوح تصویر 1080 پیکسل و روشنایی 1000 کاندولا بر متر مربع را در اختیار شما قرار می دهد. این درجه از روشنایی دو برابر بیشتر از حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش سایر دستگاه های هوشمند است و حتی در حضور نور مستقیم خورشید تصاویری واضح و روشن را در اختیار شما قرار می دهد.
با توجه به طول عمر 5 ساعته باتری این صفحه نمایش، می توان ادعا کرد کوادروتور DJI Phantom 4 Advanced Plus یک راه حل مناسب برای تصویر برداری های هوایی است. همچنین اپلیکیشن Dji go 4 امکان پخش زنده، ویرایش و به اشتراک گذاری لحظه ای ویدیو ها و تصاویر هوایی را در اختیار شما قرار می دهد .

DJI Phantom 4 Advanced

امکانات پرواز هوشمند Phantom 4 Advanced

draw : Draw به معنی ترسیم کردن است ، یک تکنولوژی کاملا جدید و هوشمند می باشد که برای کنترل نقطه به نقطه کوادروتور تعریف شده است. با استفاده از این تکنولوژی کافیست مسیری را روی صفحه نمایش رسم نمایید و سپس فانتوم 4 ادونس با حفظ ارتفاع در همان مسیر حرکت خواهد کرد. این قابلیت به خلبان اجازه می دهد تا بیشتر روی دوربین تمرکز کند و امکان خلق صحنه های پیچیده را برای او فراهم سازد. در کوادروتور Phantom 4 Advanced دو حالت ترسیم کردن برای سناریو های گوناگون تعریف شده است.
حالت رو به جلو : در این حالت کوادروتور مسیر رسم شده را با سرعتی ثابت دنبال می نماید و دوربین اصلی نیز در جهت مسیر پرواز تنظیم شده است.
حالت آزادانه: کوادروتور پس از دریافت دستور تنها در طول مسیر حرکت می کند. با استفاده از این حالت در حین پرواز دوربین قادر است در هر جهتی قرار گیرد و حرکتی آزادانه خواهد داشت.
Active track در تصویر برداری هایی هوایی دنبال کردن سوژه هایی که به سرعت حرکت می کنند می تواند فوق العاده چالش بر انگیز باشد. با این حال الگوریتم های عالی تشخیص تصویر به کار گرفته شده در Phantom 4 Advanced ، امکان شناسایی، دنبال کردن و فیلم برداری از سوژه های متحرک را برای این هلی شات فراهم می سازد. علاوه بر آن این الگوریتم جدید می تواند طیف وسیعی از اهداف گوناگون نظیر انسان، وسایل نقلیه و حیوانات را شناسایی کند، و به دنبال آن با تنظیم کردن دینامیک های پرواز بر این اساس صحنه های صاف و روان به دست خواهد آمد.
به منظور استفاده از قابلیت Active track کاربران می توانند یکی از حالت های زیر را انتخاب کنند:
trace – در این حالت کوادروتور پشت سر یا روبروی سوژه به پرواز در می آید و به صورت خودکار از موانع دوری می کند.
profile – در این حالت کوادروتور در زوایای گوناگون کنار سوژه حرکت می کند تا صحنه هایی از نیم رخ آن تهیه شود.
spotlight – در این حالت دوربین روی یک سوژه متمرکز می شود، در حالی که کوادروتور به صورت آزادانه در حال پرواز است.
Tapfly با استفاده از این قابلیت شما می توانید تنها با یک ضربه کوادروتور فانتوم 4 ادونس را در مسیر های قابل مشاهده روی صفحه نمایش به حرکت در آورید. در این حالت کافیست روی نقطه ای در صفحه نمایش ضربه بزنید تا مسیر پرواز مشخص شود.
برای ایجاد تغییرات در مسیر پرواز می توانید ضربه هایی مجدد به صفحه نمایش وارد کنید و یا فرمان های موجود روی کنترل کننده را به کار بگیرید. همچنین با بهره گیری از واقعیت افزوده یک عملکرد مسیریابی جدید روی صفحه نمایش به وجود آمده است که جهت پرواز هلی شات را در لحظه به شما نشان می دهد.
همانطور که می دانید استفاده از فرمان های موجود روی کنترل از راه دور و کنترل همزمان ارتفاع، مسیر حرکت و دوربین می تواند تا حدودی سخت و دشوار باشد. قابلیت Tapfly free به همین منظور طراحی شده است و به خلبان اجازه می دهد تا مسیر پرواز هلی شات را مشخص نماید. علاوه بر آن در این حالت خلبان می تواند بدون تغییر دادن مسیر پرواز، فانتوم 4 ادونس را بچرخاند و یا در صورت نیاز گیمبال را به حالت شیب دار در آورد. در مجموع می توان گفت قابلیت tapfly دارای دو حالت است :
Tapfly Forward در این حالت ضربه ای را روی صفحه نمایش وارد می کنید تا کوادروتور در جهت تعیین شده به پرواز در آید.
Tapfly Free در این حالت حرکت کوادروتور روی مسیر مستقیم ثابت می شود، در حالی که دوربین آزاد است و در طول پرواز می تواند در جهت های مختلف به چرخش در آید.
تذکر : لازم به ذکر است که قابلیت خودکار دوری از موانع در حالت tapfly free فعال نخواهد بود .
Return To Home ( بازگشت به خانه ) : در حالت Return to home ، فانتوم 4 ادونس با توجه به شرایط محیطی می تواند به صورت خودکار بهترین مسیر برای برگشتن به مبدا را انتخاب کند. علاوه بر آن Phantom 4 Advanced قادر است در طول پرواز مسیر پیموده شده را ذخیره نماید، به این ترتیب در صورت قطع شدن سیگنال کوادروتور می تواند از طریق همان مسیر به مبدا بازگردد و از برخورد با موانع موجود جلوگیری کند.
بر اساس ارتفاع کوادروتور در زمان قطع ارتباط ، فانتوم 4 ادونس قادر است مسیر بازگشت خود را به گونه ای تنظیم کند که از برخورد با موانع دیده شده در طول پرواز جلوگیری شود. علاوه بر آن فانتوم 4 Advanced در زمان شروع پرواز از سطح زمین تصویربردای می کند ، سپس این تصاویر ذخیره شده با تصاویر دریافتی در هنگام بازگشت مقایسه خواهند شد تا کوادروتور فرودی دقیق و بدون نقص داشته باشد .
فانتوم 4 ادونس همچنین می تواند سطح زمین را مورد بررسی قرار دهد تا نقطه ای مناسب برای فرود پیدا کند . در صورتی که مانعی مشاهده شود، یا آب روی سطح زمین وجود داشته باشد، کوادروتور به خلبان هشدار می دهد و تا زمان دریافت پاسخ در ارتفاعی مناسب در حالت سکون به پرواز شناور خود ادامه می دهد . به این ترتیب پهباد فیلمبرداری می تواند با رعایت ایمنی کامل به زمین بنشیند.
Gesture Mode با استفاده از حالت اشاره و به خاطر سپردن تعدادی ژست مشخص ، تهیه کردن صحنه های سلفی به آسانی صورت می پذیرد. تکنولوژی پیشرفته دید کامپیوتری به هلی شات فانتوم 4 advanced اجازه می دهد تا دستورات را از طریق ژست ها و حرکات اشاره دنبال کند.
به منظور عکس گرفتن در حالت اشاره ، کافیست کاربر دست های خود را در مقابل دوربین بالا ببرد. هلی شات نیز این حرکت را شناسایی می کند و با قرار دادن شخص مورد نظر در مرکز تصویر، روی او متمرکز خواهد شد.
سپس در لحظه مناسب برای ثبت تصویر، کاربر دست های خود را باز می کند تا دستور عکس گرفتن به فانتوم 4 ادونس اطلاع داده شود . در ادامه یک شمارش معکوس 3 ثانیه ای آغاز خواهد شد تا زمان کافی برای آماده شدن در اختیار شخص قرار گیرد. حالا همه چیز آماده است و تمام این لحظات می توانند بدون دخالت کنترل از راه دور تهیه و ذخیره شوند.

عملکرد پروازی فانتوم 4 Advanced

حالت های پرواز : کوادروتور فانتوم 4 advanced می تواند در موقعیت های مختلف و بر اساس پیش نیاز های لازم، عملکرد بهینه ای را از خود به نمایش بگذارد.
در این پهباد فیلمبرداری سه حالت پرواز اصلی وجود دارد : Position، Sport و Atti .
در حالت اول یعنی p-mode قابلیت هایی نظیر Tapfly، دنبال کردن سوژه ، دوری از موانع و موقعیت یابی بر اساس gps و … فعال هستند .
در حالت s-mode نیز چابکی و سرعت بیشتری در نظر گرفته شده است ، به طوری که حداکثر سرعت پرواز کوادروتور در این حالت به 72 کیلومتر در ساعت می رسد.
اما در حالت A-mode با خاموش شدن سیستم تثبیت ماهواره ای و ثابت نگه داشتن ارتفاع کوادروتور فانتوم 4 ادونس ، شرایطی ایده آل در اختیار خلبانان با تجربه قرار می گیرد تا بتوانند برداشت هایی تمیز و بدون نقص داشته باشند .
حالت دیگری به نام حالت سه پایه یا Tripod mode وجود دارد که در آن سرعت پرواز به 7 کیلومتر بر ساعت محدود شده است، در نتیجه دقت کنترل بهبود یافته و امکان تصویر برداری عالی و پرواز دقیق در محیط های سر بسته فراهم خواهد شد.

دیگر سنسور های فانتوم 4 ادونس

سنسور های اضافی : فانتوم 4 ادونس از ماژول های قطب نمای دوگانه و واحد های اندازه گیری داخلی دوگانه (IMU) برخوردار است . قطب نماها و واحد های اندازه گیری داخلی (IMU) سنسور های بسیار مهمی هستند که می توانند در طول پرواز ثبات و ایمنی کوادروتور را تامین نمایند.
فانتوم 4 ادونس به عنوان یک هلی شات مدرن به طور پیوسته داده های دریافت شده توسط هر دو سنسور مشابه را با یکدیگر مقایسه می کند. در ادامه این اطلاعات توسط الگوریتم های پیشرفته مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند، سپس هر داده نادرستی به سادگی کنار گذاشته می شود و هیچ گونه تاثیری روی عملکرد پرواز نخواهد داشت.
باتری های هوشمند : می توان گفت تصویر برداری هوایی حرفه ای یکی از نتایج پرواز هایی با مدت زمان بیشتر است. فانتوم 4 ادونس از حداکثر زمان پرواز 30 دقیقه ای بهره مند است، بنابراین در صورت استفاده از این کوادروتور زمان پرواز بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید صحنه هایی عالی و بدون نقص تهیه نمایید.
اپلیکیشن DJI GO 4 میزان شارژ باقی مانده در باتری را نشان می دهد و با توجه به مسافت پیموده شده و سایر موارد مشابه ، مدت زمان باقی مانده برای پرواز را محاسبه می کند . علاوه بر آن زمانی که شارژ باتری به حداقل مقدار مورد نیاز برای بازگشت به مبدا می رسد ، یک هشدار صوتی برای شما ارسال خواهد شد. سیستم پیشرفته مدیریت باتری نیز از شارژ شدن بیش از حد و یا خالی بودن بلند مدت باتری ها جلوگیری می کند.
جالب است بدانید زمانی که این پهباد برای مدت زمان طولانی کنار گذاشته می شود ، باتری ها به صورت خودکار ، خود را تخلیه می کنند تا طول عمر مطلوب خود را حفظ نمایند.
اپلیکیشن Dji go 4 : زمانی که از اپلیکیشن dji go 4 استفاده می کنید، تعداد زیادی از حالت ها پرواز هوشمند در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این اپلیکیشن همچنین می تواند دسترسی به کنترل دستی دوربین را برای شما فراهم آورد و امکان مدیریت استاندارد های ISO ، گشادی لنز، سرعت شاتر، فرمت تصاویر و سایر موارد مشابه را در اختیار شما قرار دهد.
هر تغییری که در اپلیکیشن dji go 4 صورت پذیرد، بلافاصله روی صفحه نمایش ظاهر خواهد شد. علاوه بر آن اطلاعات ضروری پرواز و وضعیت مخابره ویدیویی به آسانی در این اپلیکیشن بررسی می شوند، و به دنبال آن راندمان کنترل و راحتی کار با هلی شات بهبود می یابد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

اسکوتر برقی دسته دار Xcess JJ3

اسکوتر برقی آفرود اسمارت بالانس

اینسپایر 2 | DJI Inspire 2